نصب SSL و نحوه تغییر دامنه از HTTP به HTTPS یکی از اقدامات مهم برای هر وبسایتی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید SSL را روی سایت خود نصب و دامنه وبسایت را از HTTP به HTTPS تغییر بدهید و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، نگران نباشید.

ما قصد داریم به صورت کامل و جامع و با استفاده از روش‌های مختلف این موضوع را توضیح دهیم.

اهمیت نصب SSL و فعال کردن HTTPS

امنیت سایت و حفظ آن یکی از مسائل مهم هر وبسایتی است. از طریق روش‌های مختلف می‌توان این امنیت را فراهم کرد. اقدامات مربوط به حفظ امنیت وبسایت را در مقابل حمله هکرها و آسیب‌های آن محفوظ نگه می‌دارد.

SSL یک فناوری امنیتی استاندارد برای برقراری پیوندی امن میان مرورگر و سرور است. اطلاعات رد و بدل شده میان این دو با SSL محرمانه باقی می‌مانند. برای مثال زمانی که شما فرمی را پر و برای آن سایت ارسال می‌کنید، اگر SSL در سایت فعال نباشد هر هکری می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

پس یکی از راه‌های ایجاد امنیت در هر وبسایتی نصب SSL می‌باشد. همانطور که می‌دانید ایجاد امنیت و حفظ آن برای وبسایت یکی از معیارهای سئو است. این کار به بالا آمدن رتبه سایت شما کمک می‌کند.

HTTPS مخفف HyperText Transfer Protocol Secure است و در واقع یک نسخه رمزگذاری شده و امن از HTTP می‌باشد. برای انتقال داده‌های مختلف در شبکه جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونگی تهیه SSL و تغییر دامنه از HTTP به HTTPS

زمانی که شما از ارائه دهندگان میزبانی وردپرس برای وبسایت خود هاست تهیه می‌کنید، معمولا SSL نیز به صورت رایگان ارائه می‌گردد. در غیر این صورت می‌توانید از آن شرکت به صورت جداگانه این امکان را خریداری نمایید.

بعد از تهیه SSL باید اقدام به نصب و ایجاد تغییرات لازم کنید. اگر SSL را تهیه کردید و برای نصب و فعالسازی آن مشکل دارید نگران نباشید. در ادامه نصب آن را به صورت کامل همراه با تصاویر توضیح خواهیم داد.

نصب SSL و نحوه تغییر دامنه از HTTP به HTTPS از طریق هاست

برای اینکه بتوانید HTTPS را روی سایت خود داشته باشید باید آدرس‌های وبسایت را آپدیت کنید. به این ترتیب که ابتدا وارد پنل وردپرس خود شوید. از منوی سمت راست قسمت “تنظیمات” و سپس “عمومی” را انتخاب کنید. مانند تصویر زیر و در قسمت‌های مشخص شده آدرس وبسایت خود را با HTTPS وارد نمایید.

تغییر HTTP به HTTPS و نصب SSL در وردپرس

در صورتی که SSL را راه اندازی کردید باید تغییر HTTP به HTTPS را نیز انجام دهید. در این راستا وارد هاست وبسایت خود شوید. سپس htaccess file را در آن بیابید و کد زیر را در آن وارد نمایید:

Redirect From HTTP to HTTPsRewriteEngine On#

RewriteCond %{HTTPS} off

RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

و یا

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteCond %{HTTPS} !=on

RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

</IfModule>

نصب SSL و نحوه تغییر دامنه از HTTP به HTTPS از طریق پلاگین

یکی دیگر از راه‌های تبدیل دامنه HTTP به HTTPS استفاده از افزونه‌های وردپرسی مربوطه است. کار این افزونه‌ها ریدایرکت به HTTPS در وردپرس می‌باشد.

پلاگین‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در این قسمت یک مورد را معرفی می‌کنیم و در خصوص آن توضیحات لازم را ارائه می‌دهیم.

پلاگین معروف و محبوب Really Simple SSL که از طریق لینک داده شده قابل دانلود می‌باشد. شاید بتوان آن را به عنوان بهترین افزونه تغییر HTTP به HTTPS معرفی کرد.

همچنین این پلاگین را می‌توانید از طریق پنل وردپرس و قسمت افزونه‌ها نصب کنید. این افزونه به صورت خودکار فعال می‌شود. برای اطمینان از فعال شدن و عملکرد صحیح می‌توانید وارد قسمت تنظیمات پلاگین شوید و ریدایرکت‌های کلیه صفحات وبسایت را بررسی نمایید.

تغییر HTTP به HTTPS و نصب SSL در وردپرس

نصب SSL و نحوه تغییر دامنه از HTTP به HTTPS از سرچ کنسول

برای ریدایرکت HTTP به HTTPS از طریق سرچ کنسول ابتدا باید از طریق Add Property و قسمت راست پنجره باز شده وبسایت را اضافه کرد. هنگام تایپ آدرس وبسایت آن را با HTTPS وارد نمایید.

تغییر HTTP به HTTPS و نصب SSL در وردپرس

در نهایت باید روی گزینه verified به منظور تایید کلیک کنید.

پس از دریافت تاییدیه وارد قسمت Setting شوید.

تغییر HTTP به HTTPS و نصب SSL در وردپرس

حالا وارد قسمت Change Of Address شوید.

تغییر HTTP به HTTPS و نصب SSL در وردپرس

سپس آدرس سایت را با HTTPS وارد نمایید. در نهایت با کلیک بر روی VALIDATE & UPDATE این مراحل تکمیل می‌شود.

به این صورت کلیه اعتبار دامنه قبلی به دامنه جدید با SSL منتقل می‌شود. احتمالا نیاز

تغییر HTTP به HTTPS و نصب SSL در وردپرس

بررسی فعال بودن SSL روی سایت

با وارد کردن آدرس اینترنتی و وارد شدن به وبسایت علامت SSL فعال می‌شود. اگر مانند تصویر باشد SSL با موفقیت نصب و HTTP به HTTPS منتقل شده است.

تغییر HTTP به HTTPS و نصب SSL در وردپرس